Je hebt een ruimtelijk initiatief dat een significante impact op de omgeving heeft en waarbij je advies van twee of meer ketenpartners nodig hebt Tevens is door de gemeente bepaald dat het initiatief in beginsel wenselijk is en dat gebruik zal worden gemaakt van de regionale omgevingstafel.
Gebruik zo nodig het handvattendocument (onderdeel initiatievenproces) om te bekijken over welke aspecten een ketenpartner kan/moet adviseren).
De initiatiefbegeleider start een samenwerking in de samenwerkingsruimte van IJVI of een ander VTH-systeem met de OTIJ. (Bekijk voor een overzicht van alle werkinstructies in de keten het document ‘Werkinstructies', samenwerking in de keten voor het vergunningenproces en het initiatievenproces. Hoofdstuk 8 van dit document gaat over het initiatievenproces)’
In de titel van de samenwerking wordt aangegeven: “Verzoek tot organiseren Omgevingstafel”, met het IJVI zaaknummer.
De gemeente download het adviesformulier van de webpagina Omgevingstafel van de Omgevingsdienst en vult dit voor een deel in.
Daarbij worden alle relevante documenten toegevoegd.
De gemeente maakt een actieverzoek aan onder de titel “Vooroverleg OTIJ”. En vraagt om “verzoek voor inplannen OTIJ”.
De secretaris van de OTIJ ontvangt de samenwerking en het actieverzoek in IJVI en agendeert in overleg met de gemeente het initiatief op een bepaalde datum.
De secretaris koppelt in een actieverzoek terug op welke datum de OTIJ-vergadering plaatsvindt en meldt daarna het actieverzoek gereed.
In dit actieverzoek wordt aangegeven: “Bevestiging OTIJ op datum xx-xx-xxxx; graag ketenpartners toevoegen aan de samenwerking.”
De gemeente voegt na de terugkoppeling van de datum alle standaard ketenpartners (GGD, OD, VR, Provincie, Waterschap, RWS) en eventueel andere partners toe aan de samenwerking en maakt een actieverzoek voor de OTIJ waarin wordt aangegeven dat alle ketenpartners zijn toegevoegd in de samenwerking. Titel actieverzoek: “Graag adviezen opvragen bij ketenpartners voor OTIJ op datum xx-xx-xxx”.
OTIJ: Na de ontvangst van het voorgaande actieverzoek wordt eerst gecheckt of inderdaad de juiste ketenpartners zijn toegevoegd en daarna stuurt de secretaris een actieverzoek aan alle ketenpartners, waarin aangegeven wordt op welke datum de OTIJ plaatsvindt en waarin gevraagd wordt om het adviesformulier in te vullen. Titel actieverzoek: Advies gevraagd voor de OTIJ op datum xx-xx-xxxx. In het actieverzoek bericht vermelden: “graag vullen adviesformulier”.
Ketenpartners: ontvangen het actieverzoek, vullen hun advies in op het adviesformulier, uploaden deze in de samenwerking en melden daarna hun actieverzoek gereed; in naam van het document aangeven ketenpartner (dus bijv. advies VR).
Bij het gereedmelden door de ketenpartners van het actieverzoek wordt in het bericht vermeld: Adviesformulier is ingevuld. [indien van toepassing: er zijn documenten toegevoegd met aanvullende informatie].
OTIJ voegt, na ontvangst van alle gereed gemelde actieverzoeken, alle adviezen samen in één formulier en plaatst deze in de samenwerking. Bij het toevoegen van het document wordt in de documentnaam aangegeven: “definitief formulier voor de OTIJ van {datum} tbv {naam casus}”
Iedereen die in de samenwerking zit krijgt na het toevoegen van het document een notificatie dat er een document is toegevoegd (het definitieve advies formulier), dus er hoeft hier geen actieverzoek aangemaakt te worden
OTIJ mailt de agenda van de OTIJ naar alle genodigden, met de Teams-link voor het overleg. De OTIJ voegt eventueel nagezonden adviezen nog toe en upload de laatste versie van het adviesformulier in de samenwerking.
De initiatiefbegeleider van de gemeente ontvangt minimaal twee dagen voor de vergadering het adviesformulier met de uitgebrachte adviezen van de ketenpartners van de OTIJ.
In de vergadering van de omgevingstafel worden vragen van de gemeente/initiatiefbegeleider beantwoord en kunnen de ketenpartners ook onderling vragen stellen.
De secretaris verwerkt de uitkomsten van de vergaderingen in het adviesformulier dat dan tevens als verslag van de vergadering dienst doet. Dit wordt omgezet naar een PDF-document.
Na de vergadering zet de secretaris van de omgevingstafel het definitieve advies/verslag in de samenwerkingsruimte en maakt een actieverzoek aan voor de gemeente dat het definitieve advies (lees adviesformulier/verslag) is toegevoegd.
Het bevoegd gezag slaat het definitieve advies op bij de zaak in het VTH-systeem voor verdere behandeling en archivering en meldt het actieverzoek gereed (met als opmerking “akkoord”).
Voorts stelt de gemeente een brief op voor de initiatiefnemer (vanuit de VTH-zaak) en upload deze in de samenwerking.
De gemeente maakt voor alle ketenpartners een actieverzoek aan waarin wordt aangegeven dat het definitieve advies en de brief aan de initiatiefnemer in de samenwerking staat.
Ketenpartners: Slaan, indien nodig, documenten op in hun eigen VTH systeem (vanuit de samenwerking).
De gemeente sluit de samenwerking af in de samenwerkingsruimte (uiterlijk 4 weken nadat de laatste documenten zijn toegevoegd). De samenwerking kan niet gesloten worden wanneer er nog actieverzoeken openstaan. Wanneer dat het geval is, dan kan de gemeente de nog openstaande actieverzoeken intrekken. In het geval de casus nog een keer aan de Omgevingstafel besproken moet worden, dan wordt er een nieuwe samenwerking gestart.
Het is vervolgens aan de gemeente om het document te betrekken bij de besluitvorming of de verdere uitwerking van het initiatief. De omgevingstafel beperkt zich dus tot het geven van adviezen en neemt zelf geen besluiten.