Alle bedrijven moeten zich houden aan milieuregels. Provincies en gemeenten hebben de taak om op de naleving van deze regels te controleren. Omgevingsdienst IJsselland voert deze taak uit voor de gemeenten in IJsselland en de provincie Overijssel.ย โจ Hoe vaak onze toezichthouders langskomen hangt af van de risicoโs van het bedrijf en naleving van wet- en regelgeving binnen het bedrijf of de branche. We komen ook in actie bij klachten of meldingen uit de omgeving, bijvoorbeeld van omwonenden.
Toezichthouder op bezoek
Hoe verloopt een controle?
Tijdens een controle toetst de toezichthouder de situatie op het bedrijf aan de geldende milieuwetgeving. Denk hierbij aan voorschriften uit de Omgevingsvergunning of algemene regels uit het Besluit activiteiten leefomgeving. Tijdens de controle maakt de toezichthouder samen met de eigenaar of bedrijfsleider een ronde over het bedrijf. Waar dat nodig is, wordt ook op administratieve zaken gecontroleerd, bijvoorbeeld of verplichte certificaten en keuringsbewijzen van installaties aanwezig zijn. Daarnaast hebben onze toezichthouders een zogenoemde โoog- en oorfunctieโ voor andere instanties, zoals het waterschap, de Belastingdienst en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Dat betekent dat onze toezichthouders ook mogelijke overtredingen van hรบn regels mogen doormelden.
Aantal controles
Hoe vaak we een bedrijf controleren, is afhankelijk van de risicoโs die het bedrijf kan vormen voor de leefomgeving. Sommige bedrijven worden tenminste รฉรฉn keer per jaar gecontroleerd, voor andere bedrijven bestaat een andere controlefrequentie. Gemeenten en de provincie Overijssel hebben dit met elkaar bepaald.
Bevoegdheden toezichthouder
Wat mag een toezichthouder doen tijdens een controle? Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) hebben toezichthouders van de Nederlandse overheid de volgende bevoegdheden.
In veel gevallen wordt een milieucontrole van tevoren aangekondigd. De toezichthouder maakt dan vooraf een afspraak met de eigenaar of bedrijfsleider van het bedrijf en bevestigt de afspraak eventueel door middel van een brief of e-mail. In sommige gevallen vinden controles onaangekondigd plaats. Dit kan gebeuren naar aanleiding van een klacht of melding, maar ook als het bedrijf maar op รฉรฉn milieuaspect of -thema wordt gecontroleerd of anderszins slecht te bereiken is.
-
Overal op jouw bedrijf komen
Een toezichthouder mag overal op het bedrijf komen. Als het nodig is, mag hij daarvoor sloten breken. Voor het betreden van woningen heeft hij een machtiging nodig.
-
Personen boven de 14 jaar oud vragen om te legitimeren
Een toezichthouder mag van iedereen boven de 14 jaar een identificatiebewijs vragen.
-
Informatie eisen
Een toezichthouder mag informatie eisen. Betrokkenen zijn verplicht de vragen te beantwoorden.
-
Innemen van documenten
Een toezichthouder mag gegevens en documenten innemen die relevant zijn voor de uitvoering van zijn of haar taken.
-
Heeft toegang tot materieel en goederen
Een toezichthouder mag installaties, apparaten en goederen onderzoeken en opnemen. Hij mag verpakkingen openmaken, monsters nemen, metingen doen en dit digitaal vastleggen. Hij neemt daarvan eventueel foto's.
-
Staande houden voor controle op een veilig locatie
Een toezichthouder mag autoโs, vrachtautoโs en schepen laten stoppen en bestuurders de opdracht geven hun vervoersmiddel naar een controleplaats te brengen.
Voor en na een controle
Bij het maken van een afspraak vertelt de toezichthouder meestal op welke zaken wordt gecontroleerd en welke documenten hij wil inzien.โจDe toezichthouder maakt na de controle een schriftelijk rapport op. Hierin staat wat is geconstateerd en met het bedrijf is besproken. Dit rapport wordt getoetst aan de wet- en regelgeving. Als blijkt dat een bedrijf de wet overtreedt, krijgt het te horen welke verbeteracties het moet doorvoeren en op welke termijn dit moet gebeuren. Als die termijn is verstreken, controleert de toezichthouder of de overtreding ongedaan is gemaakt. Hiervoor is soms een tweede controlebezoek nodig.โจSoms is de overtreding zo ernstig en urgent, dat we direct na de eerste controle al een handhavingstraject starten. Wij vragen dan om direct in actie te komen, herhaling te voorkomen en leggen direct sancties op als dit niet wordt gedaan. Dit is bijvoorbeeld als de veiligheid van de omgeving ernstig in het geding is.
Verzoek om handhaving burgers
Naast het indienen van een milieuklacht bij het Meldpunt Milieu, kun je een verzoek om handhaving indienen. Het belangrijkste verschil tussen een milieuklacht en een verzoek om handhaving is dat je voor een verzoek om handhaving belanghebbende moet zijn in de zin van de wet. Ook ontvang je op een verzoek om handhaving een gericht besluit van ons. Een verzoek om handhaving moet aan meer eisen voldoen dan een milieuklacht. In de praktijk blijkt dat inwoners vaak onze aandacht willen vestigen op een misstand. Een milieuklacht indienen is daarvoor voldoende.โจ
Anoniem indienen niet mogelijk
Een verzoek om handhaving kan niet anoniem ingediend worden. Bij de behandeling van het handhavingsverzoek kijkt Omgevingsdienst IJsselland naar de belangen van degene die het verzoek indient รฉn de persoon of het bedrijf waarover het handhavingsverzoek gaat. Het is daarbij niet te voorkomen dat bekend wordt wie het handhavingsverzoek indient.
Een verzoek om handhaving bevat tenminste de volgende gegevens:โจ
jouw naam, adres en woonplaats;
de naam van het bedrijf of de persoon waartegen je een verzoek indient;
een beschrijving van de overtreding;
een toelichting waarom je belanghebbende bent;
jouw handtekening.
Digitaal of per post indienen
Per post
Omgevingsdienst IJssellandโจ
Postbus 40252โจ
8004 DGย Zwolle
Digitaal
Je kunt jouw verzoek om handhavingย digitaal indienen door het formulier onderaan de pagina in te vullen en te versturen.
Procedureโจ
Binnen 8 weken nemen we een besluit op het verzoek om handhaving. Wij kunnen deze termijn als dat nodig is verlengen. In verreweg de meeste gevallen is er bij een milieuklacht sneller duidelijkheid.ย Wil je ons op een overtreding attenderen? Dien dan bij voorkeur een milieuklacht in.ย
Binnen 8 weken besluit
Binnen 8 weken nemen we een besluit op het verzoek om handhaving. Wij kunnen deze termijn als dat nodig is verlengen.