Naast het indienen van een milieuklacht bij het Meldpunt Milieu, kunt u ook een verzoek om handhaving indienen. Het belangrijkste verschil tussen een milieuklacht en een verzoek om handhaving is dat u voor een verzoek om handhaving belanghebbende moet zijn in de zin van de wet. Ook ontvangt u op een verzoek om handhaving een aan u gericht besluit van ons. Een verzoek om handhaving moet aan meer eisen voldoen dan een milieuklacht die u indient. In de praktijk blijkt dat inwoners vaak onze aandacht willen vestigen op een misstand. Een milieuklacht indienen is daarvoor voldoende.
Anoniem indienen niet mogelijk
U kunt een verzoek om handhaving niet anoniem indienen. Bij de behandeling van uw handhavingsverzoek kijkt Omgevingsdienst IJsselland naar de belangen van u én de persoon of het bedrijf waarover het handhavingsverzoek gaat. Het is daarbij niet te voorkomen dat u bekend wordt als indiener van het handhavingsverzoek.
Een verzoek om handhaving bevat tenminste de volgende gegevens:
- uw naam, adres en woonplaats;
- de naam van het bedrijf of de persoon waartegen u een verzoek indient;
- een beschrijving van de overtreding;
- een toelichting waarom u belanghebbende bent;
- uw handtekening.
Digitaal of per post indienen
U kunt uw verzoek om handhaving digitaal indienen, inscannen en per mail naar omgevingsloket@odijsselland.nl sturen of per post sturen naar:
Omgevingsdienst
IJsselland
Postbus 40252
8004 DG Zwolle
Binnen 8 weken besluit
Binnen 8 weken nemen we een besluit op het verzoek om handhaving. Wij kunnen deze termijn als dat nodig is verlengen. In verreweg de meeste gevallen heeft u bij een milieuklacht sneller duidelijkheid. Wilt u ons op een overtreding attenderen? Dien dan bij voorkeur een milieuklacht in.