Soms kan geluid hinderlijk zijn, vanwege de hardheid of het moment. Als u last heeft van geluid, kunt u hiervoor een milieuklacht indienen. U kunt ook via de knop ‘Milieuklacht melden’ het juiste loket voor uw klacht vinden.
Als u last heeft van een bedrijf, een evenement, een gemeentelijke weg of laag frequent geluid, dan kunt u dit melden bij de gemeente. Wij adviseren de gemeente of wordt voldaan aan de norm en geven zo nodig advies met welke maatregelen aan de norm kan worden voldaan.
Als u last heeft van een rijksweg, dan kunt u dit melden bij Rijkswaterstaat. Met klachten over railverkeerslawaai kunt u terecht bij Prorail. Om een compleet beeld te hebben van de omvang van de klachten is het van belang dat meldingen van klachten door railverkeer ook bij Prorail gedaan worden. We adviseren u daarom als omwonende zelf actief een melding te doen bij ProRail Publiekscontacten. Al deze klachten worden geregistreerd en hierdoor is het herleidbaar wat er met de klacht is gedaan. Daarnaast krijgt de klacht opvolging, waardoor het probleem verholpen kan worden indien niet voldaan wordt aan wet- en regelgeving of in geval van extreme overlast.
Als u voor het opstellen van een akoestisch onderzoek verkeersgegevens nodig heeft van een of meerdere wegen in een van de regiogemeenten, kunt u een mail sturen naar geluid@odijsselland.nl. Vermeld hierbij duidelijk om welke gemeente en wegen het gaat. Heeft u een objectenmodel nodig, dan kunt ook mailen naar geluid@odijsselland.nl
Vermeld hierbij duidelijk om welke gemeente en welk adres het gaat.
Ja, het is mogelijk om af te wijken van de geluidsnormen. Deze beslissing ligt meestal bij de gemeente. Afhankelijk van de situatie kunnen hogere geluidsnormen worden vastgesteld, bijvoorbeeld bij een bedrijf op een gezoneerd bedrijventerrein of een bedrijf langs een drukke weg. Of juist lagere normen, bijvoorbeeld voor een bedrijf in een rustige woonwijk.